Går det att vispa bara lite grädde?

Nu var det ett tag sen ni fick ta del av mina konstiga funderingar, och denna fundering fick jag idag under jobbet när jag kom hem till en kund. Hen frågade om jag kunde ta två matskedar vispgrädde och vispa, matskedar. Inte två deciliter, två matskedar. Innan jag ens gav mig ett försök att göra det så föreslog jag att ta lite mer för att underlätta för mig själv.
Men så slog tanken mig, är det ens möjligt att vispa så otroligt lite grädde?
Det logiska säger ja, för varför skulle det inte gå? Men samtidigt säger min intution nej, för varför skulle det gå?
Men om svaret nu skulle vara ja, att det skulle vara fullt möjligt, så skulle man nog få kämpa ett bra tag... 
 
Jag vispade ungefär hälften av det jag brukar vispa när jag gör tårtor, och jag märkte ändå en stor skillnad. Tyckte det var otroligt mycket segare att vispa så lite grädde, vilket jag hör själv låter både konstigt och ologiskt. För det logiska är ju att desto mindre grädde, desto fortare går det att vispa? Det är nog sant, kan ju vara andra faktorer som tex elvispen som spelade roll i det fallet.
 
Men jag är ändå nyfiken på vart gränsen går för hur lite grädde som faktiskt är möjligt att vispa, för om man har en elvisp och grädden endast ligger i botten av bunken, då blir det ju bara så att elvispen skrapar lite på ytskiktet, och då borde ju inte grädden bli riktigt vispad? Eller?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback