Läs och sprid vidare!

Fick se på facebook att en kompis hade delat en tjejs inlägg på sin blogg. Riktigt rörande att läsa eftersom jag vet precis hur hon menar.
Jag har aldrig varit nära på att bli våldtagen just på grund av att jag alltid har sett till att åka hem tillsammans med kompisar, men samtidigt ska men verkligen behöva det? Ska man verkligen behöva vara rädd för att åka hem ensam på natten för att det kan hända något?
Precis som Emma skriver tycker jag även att man inte ska behöva tänka på sitt klädval när man går ut. Ifall jag vill ha en kort klänning så ska jag inte behöva "skylla mig själv" ifall det händer något. Jag ska ha precis samma rättigheter som en kille utan tröja har. Jag förstår inte varför kvinnors kroppar alltid ska ses som något objekt, och inte som en del av en människa.
Det har hänt mig massor med gånger att jag har stött på killar som har varit svin och inte respekterat en, och jag kan tänka mig att alla tjejer har varit med om det någon gång.
Det behöver inte specifikt gälla våldtäkt utan mer om att vissa inte fattar var gränsen går.
Sen finns det självklart bra killar också, det gör det verkligen. Så jag vill verkligen inte påstå att alla killar är så, jag tycker bara det är synd att alla kvinnor har stött på minst en som inte respekterar dem. Det är en för mycket. Jag respekterar alltid folks viljor och då är det ju klart att man förväntar sig det av andra också. Så jag menar även att kvinnor såklart ska respektera männen med, det ska inte bara vara ensidigt utan från båda hållen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback