Fröken Julie på Strindbergs intima

Var idag och kollade på monologföreställningen av Fröken Julie på Strindbergs intima teater med teaterklassen från frysen :)
Den var minst sagt annorlunda!! Den var väldigt nyskapande och modern på grund av tekniken som användes, i vissa delar av föreställningen kändes det mer som om man kollade på bio än en teaterföreställning. Skådespelerskan Anna Pettersson var väldigt skicklig och mycket duktig på att agera och skifta mellan de olika karaktärerna i pjäsen.
Fast trots allt detta så blev den tyvärr långtråkig efter ett tag och man slutade att lyssna.. Anna kunde alla repliker i nästan hela fröken Julie och enligt mig blev det för överväldigande och för mycket text att ta in. Dessutom hade hon ett ganska högt tempo vilket gjorde att man inte riktigt hann att reflektera över vad hon sagt, vilket man många gånger behövde eftersom språket inte var särskilt mordernt :p Däremot tror jag å andra sidan att det skulle blivit ännu långtråkigare ifall hon inte hade haft ett högt tempo och hade sagt varje replik var och en för sig.
 
Pratstunden som var efteråt med Anna efter föreställningen tyckte jag ändå var väldigt intressant, jag tycker alltid det är lika kul att höra andra skådespelare om hur de förbereder och skapar en föreställning. Fast den största anledningen till varför jag lyssnade så noga var för att vi teatrare på frysen snart ska börja repa monologer, och jag tyckte därför att det kunde vara nyttigt att få en del råd och tips från henne om hur man kan fånga publikens intresse. För det svåraste som finns är att spela en monolog och samtidigt hålla den intressant för publiken. I en monolog är du själv på scenen och har inget stöd från någon annan, det är bara du som pratar och agerar vilket gör att publiken analyserar dig från topp till tå. Jag börjar bli nervös redan nu fast det är i februari vi ska spela upp, det är flera månader kvar dit! Varför är jag då nervös nu? Ibland tycker jag själv att jag är riktig konstig, men det är väl alla på sitt eget lilla sätt? ;) Haha! Men, men det ska nog gå bra, vi har lång tid på oss att repa och förbereda oss. Så det borde nog inte bli några problem! ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback