Skillnad på betyg beroende vilken lärare man har?

Har fått en uppgift i estetisk kommunikation, att göra en parafras av en målning från modernismen.
Åå blev så himla glad då jag fick den uppgiften, eftersom jag har gjort exakt samma sak i grundskolan i 9an :)
Jag har bestämt att göra samma bild jag gjorde i 9an men jag kommer att förändra och förbättra den.
Jag fick ett VG av min lärare på Broskolan i den uppgiften, ska bli intressant att se ifall jag får högre betyg av denna lärare jag nu har på Fryshuset.
Vissa håller nog inte med mig i denna punkt men jag tror att lärare skiljer sig i bedömningen. Jag tror att om två lärare får se exakt samma målning så kommer de sätta olika betyg. Detta tror jag inte beror på lärarnas bedömning utan att kriterierna för de olika betygen är svåra att förstå och utgå ifrån.
Men, men jag kanske lägger upp bilden jag tog i 9an och sen bilden jag kommer göra nu i 1an.
Ska bli intressant att se vad denna lärare säger om bilden. För bilden jag gjorde i 9an tycker jag personligen var värd mer än VG. För den hade allt som man skulle ha, det var en parafras och den hade även ett tydligt budskap. Men tydligen tyckte inte läraren det vilket jag inte förstår. Det kändes som om läraren gav VG och inte MVG bara för att det skulle vara svårt att få MVG, men om man uppfyller kriterierna för MVG så borde man ju få det! Åå jag kommer ihåg att jag var så sur på henne, och det var inte bara i denna uppgift utan i många!
Jag minns att  vi hade som uppgift en gång att rita ett hus med skuggor och sånt i 8an, om man ville få ett högre betyg skulle man rita ett äldre hus, vilket jag gjorde men fick endast VG. Jag menar, bilden ni ser nedan, tycker ni inte att den är värd mer än VG?? Det tycker iaf jag!
För man ska inte sätta betyg hur bra någon ritar, man ska sätta betyg på ifall eleven har uppfyllt kriterierna!!!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback